logo

Building Law-Knowledgeable Citizens through Civic Education in the Era of Globalisation

DOI:

https://doi.org/10.71131/m1771q55

Abstract

This research aims to explore the role of civic education in building law-aware citizens in the era of globalisation. Using a qualitative approach with a literature review, this research examines relevant literature related to civic education, law, and globalisation. The findings show that civic education plays an important role in shaping students' legal character through teaching that integrates national and international legal knowledge. Globalisation brings challenges in ensuring the accuracy of legal information received by students, so legal literacy and critical thinking skills become important aspects in civic education. Problem-based learning (PBL) and case study methods have proven effective in improving students' understanding of the application of law. In addition, the integration of global legal literacy in civic education is very relevant to prepare students for international legal issues. This research recommends strengthening the civic education curriculum by introducing international law, using technology to support learning, and implementing interactive teaching methods to improve students' 21st century skills. Thus, civic education is expected to form law-savvy citizens, both at the national and international levels.

Keywords:

Civic Education, Legal knowledge, globalisation, Legal literacy, Problem-based learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustianti, R., Nussifera, L., Angelianawati, L., Meliana, I., Sidik, E. A., Nurlaila, Q., ... & Hardika, I. R. (2022). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif. Tohar Media.

Bakry, K., Apriyanto, A., & Mangaluk, E. (2025). Hukum Tata Negara: Teori dan Penerapan Hukum Tata Negara di Negara Demokrasi: Teori dan Penerapan Hukum Tata Negara di Negara Demokrasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Farikiansyah, I. M., Salamah, M. N., Rokhimah, A. U., Ma'rifah, L., Faruq, F. N. F., & Al Gufron, M. A. (2024). Meningkatkan partisipasi pemilu melalui literasi politik pemuda milenial dalam pendidikan kewarganegaraan. Journal of Education Research, 5(4), 6512-6523.

Fonna, M., & Nufus, H. (2024). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Abad 21. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 5(1), 22-30.

Hapsah, R. H., Zahrah, F. A., & Yasin, M. (2024). Dinamika interaksi manusia, masyarakat, dan budaya dalam era globalisasi dan modernisasi. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (SINOVA), 2(2), 191-202.

Irsyahma, A. Y., & Lestarika, D. P. (2024). Hak Asasi Manusia di Era Globalisasi Pers. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 1870-1876.

Lazarus, L. (2024). Pengaruh Teknologi dan Globalisasi Terhadap Sistem Hukum dan Identitas Sosial Masyarakat. Media Hukum Indonesia (MHI), 2(2).

Muhsinin, A. N., Parizal, F., Rohmatulloh, R., & Mila, S. H. (2023). Pengaruh pendidikan kewarganegaraan terhadap pembentukan karakter dan moral mahasiswa. Advances In Social Humanities Research, 1(4), 288-297.

Muhtar, M. H., Maranjaya, A. K., Arfiani, N., & Rahim, E. (2023). Teori & hukum konstitusi: Dasar pengetahuan dan pemahaman serta wawasan pemberlakuan hukum konstitusi di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Nafisa, D., Dewi, D. A., & Adriansyah, M. I. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan terhadap Pelanggaran Hak Asasi Manusia Implikasi dari Hilangnya Nilai Pancasila. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(1), 30-38.

Rafid, R., Nurita, R. F., Pratama, R., Hidayat, A. T., Triawati, I., & Nasir, M. (2025). Peran Pendidikan Hukum dalam Membangun Kesadaran Hukum Masyarakat: Studi Kualitatif pada Siswa Sekolah di Wilayah Perkotaan dan Pedesaan: Penelitian. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 3(4), 561-570.

Ratri, E. P., & Najicha, F. U. (2022). Urgensi Pancasila dalam menanamkan jiwa nasionalisme pada generasi muda di era globalisasi. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 25-33.

Rista, D., & Wiranata, I. H. (2024). Pendidikan Kewarganegaraan: Landasan Demokrasi yang Inklusif Melalui Pemberdayaan Warga Negara menuju Masyarakat yang Demokratis. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 7, pp. 1216-1227).

Rojak, J. A. (2024). Upaya pengembangan karakter mahasiswa melalui pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan, Penelitian, dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 41-56.

Sari, R. K. (2021). Penelitian kepustakaan dalam penelitian pengembangan pendidikan bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 4(2), 60-69.

Sujarwadi, A., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Pentingnya Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Pada Siswa Sekolah Dasar Di Era Globalisasi. Sintaksis: Publikasi Para ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 127-135.

Septian, F. W., Azzahra, D. N., & Badruzzaman, S. F. (2023). Bela Negara Sebagai Upaya Menghadapi Ancaman Dan Tantangan

Published

2025-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Anshori, I., Rahmawati, A. M. ., & Putra, R. P. B. (2025). Building Law-Knowledgeable Citizens through Civic Education in the Era of Globalisation. International Journal of Sustainable Law, 2(1), 12-16. https://doi.org/10.71131/m1771q55